Kado ipv verwenmiddag voor mantelzorgers

1011277vrijdag 23 januari 2015 14:57

Vanaf nu zal de blijk van waardering voor mantelzorgers in Enkhuizen worden ingevuld met o.m. kadobon of bloemen ipv een verwenmiddag.
Dit jaar zal de blijk van waardering vanuit de gemeente nog de enige tegemoetkoming zijn voor mantelzorgers en daarom hadden we er vragen over gesteld...

In Enkhuizen hadden we al jarenlang een blijk van waardering voor mantelzorgers namelijk, een leuk dagprogramma waarbij respijtzorg mogelijk was. Maar de groep mantelzorgers in Enkhuizen is met 300 mensen een heel divers gezelschap van mannen en vrouwen van jong tot oud. Dan is het moeilijk om een dagprogramma goed af te stemmen op iedereen. Wij wilden graag, dat onze jaarlijkse blijk van waardering beter zou aansluiten bij de hele groep mantelzorgers. En daarom hebben we begin december vragen gesteld, deze vind u hier.

Het College heeft afgelopen jaar navraag gedaan onder mantelzorgers in Enkhuizen en op grond daarvan concludeert het college: "...gaan wij als jaarlijkse blijk van waardering de mantelzorgers in 2015 een geschenk geven, zoals een cadeau bon. Hiermee willen we ook stimuleren dat mensen die mantelzorger zijn en nog niet geregistreerd staan, zich melden."
En ook:

"Tevens vinden wij het van groot belang om tijdens het keukentafelgesprek:

• te vragen naar de mening van de mantelzorger;
  • te vragen aan de mantelzorger hoe het met hem gaat;
  • informatie te verstrekken over mogelijkheden voor vervangende zorg.
En naast deze jaarlijkse blijk van waardering willen wij de activiteiten die wij momenteel aanbieden aan mantelzorgers continueren en, mocht hier vraag naar zijn, uitbreiden met cursussen en een lotgenotencontactgroep."

De complete brief met beantwoording van het College van Enkhuizen vind u hier.

Herma Compaan