Toch een rioolonderzoek naar drugs voor Enkhuizen

toilettendinsdag 29 september 2015 10:54

Eerder dit jaar had het onderzoek niet plaats kunnen vinden door een opsporingsactie van de politie en het toeristenseizoen. Daarmee werd het al snel najaar. Daarnaast was er de nodige kritiek op een dergelijk onderzoek en dus stond het nog eens op de agenda...

Door een grootschalige actie van de politie had het college besloten het rioolonderzoek niet plaats te laten vinden in het voorjaar. Bij een opsporingsactie van de politie wordt er namelijk ook vaak een voorraad aan drugs in het toilet geloosd zonder het te gebruiken. En tijdens het toeristenseizoen zijn er zoveel toeristen in Enkhuizen dat een meting niets zegt over het drugsgebruik van de eigen inwoners. Ook is het de vraag of een meting zowiezo zin heeft volgens een aantal fracties.

Haken en ogen

Eerst hadden we zelf ook wel zeker de nodige twijfels bij een rioolonderzoek, dit onder meer omdat er ook de bekende haken en ogen aan zo.n onderzoek zitten. Of men alle gemeten drugs heeft gebruikt of een deel gedumpt is, is niet goed aan te tonen. En eigenlijk voor de vergelijking zou men zo.n onderzoek dan vaker moeten doen, wordt gezegd.

Al jaren aanpak van drugsgebruik

Tegelijk wordt er al jaren aandacht gevraagd voor het zorgelijke drugsgebruik in Enkhuizen.
En er wordt ook veel aan preventie gewerkt, al jaren, daarmee was Westfriesland ook een pilot vanuit de Rijksoverheid. Onder meer via de site 'In control of alcohol and drugs' met informatie voor ouders maar ook aansprekende filmpjes voor jongeren.
Ook waren er goede programma.s waar vele scholen gebruik van maakten of hun programma erop aangesloten hebben.

Daarnaast werden horeca en sportverenigingen en meerdere organisaties op hun verantwoordelijkheid gewezen ook op dit gebied.

En met handhaving aan de andere kant worden ook goede resultaten geboekt, zoals te lezen was afgelopen voorjaar in het nhd.

De vraag is..

Maar de vraag is of dit wel voldoende is. We willen er alles aan doen om drugsgebruik tegen te gaan en dus ook om meer informatie boven tafel te krijgen!!
We hopen natuurlijk dat het allemaal wel meevalt. Maar we willen het zeker niet onderschatten, dus toch zo.n onderzoek.

Wat, hoeveel, ..

We willen graag weten welke drugs er in de stad worden gebruikt en hoeveel. En uiteraard is het een schatting van het middelengebruik, waarbij men het risico van dumping van materiaal wel moet meerekenen.

Via interviews en metingen zijn landelijk het gebruik van middelen in kaart gebracht. Daarmee kon grofweg iets gezegd worden over in welke hoek de gebruikers gezocht moeten worden, meer hierover in dit nieuwsbericht van het Trimbosinstituut en de bijlage daarvan. Uiteraard blijft het een schatting van het middelengebruik en de gebruikers.

Maar als men grofweg weet wat er nu in Enkhuizen gebruikt wordt, kan er -let wel, in combinatie met onderzoeken vanuit de GGD- mogelijk ook iets gezegd worden in welke hoek men de gebruikers moet zoeken. Dan zou men ook de aanpak beter kunnen afstemmen op de verschillende groepen gebruikers.

Support

En graag zouden we zien dat we de nodige support krijgen vanuit andere instanties, zoals de Provincie en/of GGD om meer gericht onderzoek te kunnen doen, maar ook om preventie af te stemmen en alles wat nodig is om uiteindelijk het drugsgebruik beter te kunnen aanpakken.

Al met al lijkt het ons wel een bruikbare bron van informatie ook al zou het een eenmalig onderzoek zijn. Maar het moet niet de enige informatiebron zijn. Dus, ja, we willen er alles aan doen om drugsgebruik tegen te gaan en dus ook om meer informatie boven tafel te krijgen.

Zie ook:

Rioolonderzoek naar drugs in Enkhuizen komt ondanks kritiek, Noordhollands Dagblad 22 september 2015