Autismecafé in Bovenkarspel goed bezocht

Autismecafevrijdag 15 maart 2013 15:13

Vanuit de hele regio oostelijk West-Friesland waren gasten gekomen voor het autismecafé laatst in het Verenigingsgebouw in Bovenkarspel. Autismecafé is een initiatief vanuit Stichting Ovaal en wordt al in diverse plaatsen in Nederland georganiseerd. Het is bedoeld als een ontmoetingsplek voor ouders van autistische kinderen, hun familieleden en andere belangstellenden.

Bij de opvoeding van een kind met autisme komt heel wat kijken. Autisme is een complexe stoornis in de hersenen die veel invloed heeft op iemands ontwikkeling. Autisme komt op alle niveaus van verstandelijk functioneren voor. Hoe subtiel de stoornis ook aanwezig is, autisme heeft dikwijls grote invloed op iemands leven en zijn.

Als ouders loop je tegen veel dingen aan en zit je met vragen. Gastspreker deze avond was Margo Versteijne. Zij is hulpverlener en werkt veel met kinderen met autisme en hun ouders. Het ging deze avond over vragen als:

• Wat betekent het hebben van een kind met autisme in je gezin?
  • En wat betekent het voor broertjes of zusjes?
  • Waar kunnen ouders tegen aan lopen?
  • En waar kun je terecht voor informatie en ondersteuning?

Met een kleine honderd gasten blijkt er dus wel degelijk belangstelling voor te zijn!

Hopelijk volgen er dus meer avonden.