“Onderwijs kinderen over duurzaamheid op je bord”

PrijsvraagCUSGP2donderdag 19 januari 2017 22:11

Dat was een van de originele inzendingen in reactie op de prijsvraag onlangs van ChristenUnie-SGP Enkhuizen voor duurzame ideeën bruikbaar in huis of in de tuin. Een greep uit de vele ideeën: ‘Stop met vuurwerk en ballonnen oplaten’ of ‘vaker vegetarisch eten’, ‘naar de kringloop’, ‘minder plastic’ ‘weer naar de schoenmaker’, ‘regenton voor de tuin’ en ‘laat de auto wat vaker staan’. Het winnende idee kwam van voormalig fractievoorzitter van GroenLinks in Enkhuizen, René van der Pluijm...

Waar komt jouw eten vandaan in de winter? Tomaten komen vaak uit Spanje, boontjes bijvoorbeeld uit Senegal en druiven komen veelal uit Chili. Zomaar een aantal landen waar veel groenten of fruit vandaan komen in de winter. Hoeveel brandstof verbruiken we daarmee en welke bestrijdingsmiddelen mogen ze daar eigenlijk gebruiken? En hoe vers is groente of fruit nog na een lange reis? Dus, hoe duurzaam en gezond is het eten op jouw bord?

In het Schootsveld van Enkhuizen

"Ga eens experimenteren met groente en fruit van het seizoen en uit de regio en onderwijs kinderen daarin." Dat is één van de winnende ideeën van René van der Pluijm. Deze gedachte is helemaal in lijn met De Nieuwe Nederlandse Keuken, een initiatief van SVH Meesterkok Albert Kooy waarmee hij pleit voor een herontdekking van de Nederlandse keuken: duurzaam en eigentijds koken met producten uit onze eigen omgeving.

Vergroening in plaats van verstening

Het tweede idee onderscheiden door de jury is ‘vergroening in plaats van verstening’ ten aanzien van tuinen. Ook dit idee was van René van der Pluijm en daarmee had hij het NS-Dienstblaadje veroverd, een recycle product van “VerdraaidGoed” gemaakt van gebruikte informatieborden, een prachtig resultaat van voormalig fractievoorzitter van GroenLinks!

Groene tuinen en ook groente en fruit van het seizoen, daar weten ze alles van bij De Witte Schuur bijvoorbeeld. Want zij organiseren -naast educatie over natuur en milieu voor groot en klein- ook het vele werk rondom de schooltuinen. Dus over deze twee ideeën is er al contact met De Witte Schuur.

En waarom?

We waren benieuwd wat Enkhuizers vinden van fairtrade producten of biologisch voedsel en welke ideeën men heeft over waterbesparing en over duurzaam omgaan met energie, vandaar de prijsvraag over duurzaamheid in huishoudens.

Alle ideeën werden beoordeeld door een onafhankelijke jury, namelijk Marieke van Het Coffy-Huys en Amber van Natuurvoedingswinkel Spruit, beide gevestigd in de Westerstraat in Enkhuizen. Van alle ideeën hebben ze er twee onderstreept ofwel in de schijnwerpers gezet en daar gaan we mee aan het werk!

En ook via deze weg willen wij Marieke en Amber nog eens hartelijk bedanken voor hun support en daarnaast natuurlijk iedereen die een reactie heeft ingestuurd!

De complete lijst met duurzame ideeën staat hieronder, dus iedereen kan er in en om huis mee aan de slag!

Zie ook:

Relevante sites: