winkelwagenwoensdag 24 februari 2016 14:18

Er ligt nu de mogelijkheid voor om de Aldi binnen de gemeentegrenzen van Enkhuizen te houden en wel aan het Rode Paard op de locatie van ondermeer de Bandenopslag en de Opel garage.
Al tijden is de Aldi op zoek naar een nieuwe locatie buiten de binnenstad...

Alleen al vanwege de beperking in de binnenstad, die geldt voor vrachtwagens langer dan 14,5 meter, al in 2010 ingesteld op initiatief van de ChristenUnie-SGP destijds. En de vrachtwagens die Aldi nederland wenst te gebruiken voor de bevoorrading 16 meter lang en dat is gewoon te lang voor de binnenstad van Enkhuizen. Dus een andere locatie in de binnenstad vb op de Molenweg in het oude pand vd Rabobank zoals betoogd wordt in de bezwaarschriften is geen optie. Naast de lengtebeperking voor vrachtwagens zou ook de verkeersafwikkeling niet te verwerken zijn op dat punt.

En het bezwaar dat verplaatsing van de Aldi schadelijk zou zijn voor de binnenstad begrijpen we wel. Want ons gaat de binnenstad ook echt aan het hart!! Maar als we dit nu tegenhouden, hebben we niet de illusie dat de Aldi dan nog jarenlang in de binnenstad zal blijven. Dus we vragen ons af hoe zien de ondernemersorganisaties dat dan?

Meer ruimte voor parkeren in de binnenstad

Verder is het bekend dat veel bezoekers van de Aldi doelgericht alleen naar de Aldi gaan voor de wekelijkse boodschappen en dan ook weer richting huis vertrekken. En dat dan ook vaak met de auto. Dus met de verplaatsing van de Aldi zal het parkeerterrein aan het Boschplein juist vaker vrij zijn voor klanten welke langere tijd willen parkeren om te winkelen in de winkelstraat. Dat lijkt ons dus ook een voordeel voor de binnenstad.

Fietspaden

De beantwoording richting de RSG is helder, er liggen bijvoorbeeld goede fietspaden, ook langs de N302 direct in verbinding met het schoolplein. Ook de bezwaren van het stadsmanagement vinden wij voldoende beantwoord.

Meer ruimte voor wonen in de binnenstad

Daarnaast richt de OFE zich op de leegstand en dat vervult ons ook met zorg, terecht is opgemerkt dat het pand niet behoort tot het kernwinkelgebied. De invulling van het oude pand door een andere supermarkt vinden wij dan ook niet wenselijk.

Daarom hebben we ook aangegeven dat we graag zouden zien dat het college in gesprek gaat met de eigenaar van het huidige pand van Aldi en erop te wijzen dat deze locatie ook uitermate geschikt is voor starters appartementen. Uit de woonvisie blijkt dat veel jongeren (en ook ouderen) toch in de binnenstad willen wonen.

Het voorstel voor verplaatsing van de Aldi binnen Enkhuizen werd door de meeste partijen positief ontvangen in Commissie Grondgebied gisteravond in het stadhuis van Enkhuizen.

Meer info:

Reacties op 'Met Aldi in de buitenwijk meer ruimte voor woningbouw en parkeren in de binnenstad'