Wind in de zeilen voor Koninklijk bezoek aan Enkhuizen?

flevorace_2012woensdag 10 april 2013 10:04

Vrijdag de 14e komen Willem-Alexander en Maxima vanuit Stavoren met de MS Friesland over het IJsselmeer naar Enkhuizen. Leuke route en de Enkhuizer skyline is het mooist vanaf het 'grote water', een hele mooie binnenkomst.
En naast de historische binnenstad staat het water centraal in Enkhuizen met de havens, de watersport, de cruisevaart en natuurlijk de bruine vloot, denk aan de Flevorace en de Klipperrace ...

Elk jaar sieren grote zeilschepen de wateren van Enkhuizen met de Klipperrace -dit jaar 12 en 13 oktober- mede dankzij de Enkhuizer Watersportsportvereniging 'Almere'. Een filmpje van Lucien Sikkens met de welbekende 'ankerstart' voor de kademuur van Enkhuizen:

Daarnaast is de Flevorace een jaarlijks evenement in Enkhuizen met dank aan Koninklijke Nederlandsche Zeil- & Roeivereeniging (KNZ&RV). Dit jaar valt deze zeilrace op 16 t/m 18 augustus en ook dat levert mooie plaatjes, zoals deze:

Zo zou Enkhuizen, maar ook de watersportvereniging bijvoorbeeld zich er mooi mee op de kaart kunnen zetten. Dan zouden we de veerboot een mooi onthaal kunnen geven over het water. En daar hebben we dan nog ruim de tijd voor ook. Dus dat is toch zeker een half uur extra tijd voor Enkhuizen bovenop de 20 minuten die gepland staan in de stad zelf. Prachtig toch!

Herma Compaan

Meer info: