Startschot zonnepanelen bovenop brandweerkazerne Enkhuizen

zonnepanelendinsdag 24 november 2015 14:39

Nu vanavond zal wethouder Wijnne het startschot geven voor het gebruik van zonnepanelen op het dak van de brandweerkazerne. In totaal gaat het om plaatsing van 84 panelen en nog voordat het project van start is zijn er al voorinschrijvingen binnen.

Dat heeft voorzitter Ad Verhage van de Zonnecoöperatie West-Friesland al aangegeven. Vanavond zal er ook een intekenlijst liggen om deel te nemen. Het is een project voor mensen die willen investeren in zonne-energie maar zelf geen plek hebben om zonnepanelen te plaatsen. En met investeren wordt in de eerste plaats bedoeld investeren in de natuur om het klimaat te beschermen, om grondstoffen te bewaren voor latere generaties (goed rentmeesterschap) en om minder afhankelijk te worden van verre leveranciers. Randvoorwaarde daarbij is dat het ingelegde geld in 10 jaar tijd terugverdiend kan worden.

In de binnenstad van Enkhuizen heeft men te maken woningen in het beschermd stadsgezicht en vaak een monumentale status van gebouwen waardoor het al moeilijk is om zonnepanelen te plaatsen. Maar ook heeft men vaak te maken met ongeschikte ligging van het huis en dak of is het door schaduw van bomen niet mogelijk om panelen te plaatsen.

Daarom is er nu een project om zonnepanelen te plaatsen op de brandweerkazerne en mogelijk volgen in de toekomst nog meer gebouwen met een geschikt dak. Vanavond wordt voorlichting gegeven over de wijze van deelname, meer informatie hierover vindt u op de site van de Zonnecoöperatie West-Friesland.

Alle geinteresseerden van harte welkom in de brandweerkazerne met inloop vanaf 19:45 en de bijeenkomst begint vanaf 20 uur.

Meer:

Reacties op 'Startschot zonnepanelen bovenop brandweerkazerne Enkhuizen'