Uitgangspunten lokaal plan van aanpak alcohol en drugs

br1vrijdag 23 september 2016 09:48

Er lag in commissie een lokaal plan van aanpak op tafel in het kader van alcohol- en drugsgebruik in Enkhuizen. De lokale uitgangspunten zijn omschreven en deze zijn opgesteld ook in overleg met jongeren zelf. Het is onderdeel van het regionale Uitvoeringsprogramma 2016 ‘In Control of Alcohol&Drugs’.

We vinden het ook heel mooi dat de jongeren hier zelf ook bij betrokken worden door de jongerenwerker onder meer. We kunnen ons vinden in genoemde ambities zoals bijv "weerbaarheid van jongeren vergroten", zoals het "nee" zeggen.. maar ook "ouders versterken in hun voorbeeld functie" en "vergroten van bewustwording van gezondheidsrisoco.s" bij de verschillende groepen.

In voorafgaande programma.s is al veel de kant op gekeken van supermarkten en horeca en dat was ook goed. Maar dan lijkt het ons nu ook goed om in deze fase beter naar het beleid van de sportkantinies te gaan kijken voor wat betreft schenktijden bijvoorbeeld.

Wij willen wel naast de gestelde 16-23 jarigen, ook de leeftijd van 30 tot en met de 50-ers -zeg maar de ouders van nu- beter bereiken. Al in 2010 hebben wij deze groep onder de aandacht gebracht in een raadsvergadering over de gezondheidsnota. Toen bleek dat in deze groep een groot deel van deze mensen een zware of onverantwoorde drinker is: samen goed voor bijna 50% in Enkhuizen destijds! En zij zijn voor een deel wel de ouders van nu. Wat voor voorbeeld geven zij thuis?

Dus hoe kunnen wij die groep beter bereiken? Destijds gaf wethouder kok aan dat we ze vooral via de Brijderstichting proberen te bereiken. Maar hoe is dat nu? En hoe zit het met het Consultatieburo, schoolartsen en begeleiders in opvoedcursussen, kunnen we via deze kant ook niet proberen deze groep te bereiken met informatie? Ook de WMO raad geeft het advies om ook via het consultatieburo actief de ouders te gaan bereiken, meer dan nu in elk geval gedaan wordt.

Stuk voor stuk mooie ambities alleen merken wij wel op samen met de WMO raad dat het uiteraard staat of valt met de uitwerking om de ambities te bereiken.

Herma Compaan

Meer:

Reacties op 'Uitgangspunten lokaal plan van aanpak alcohol en drugs'